facebook-icontwitter-icongoogle-iconinstagram-icon

444 45 67

0224 470 22 22 - 0224 470 33 33

Gebe Beslenmesi

Gebelik, her kadın için doğal bir olaydır. Bu dönemde anne ve bebeğin sağlığını etkileyen en önemli etmenlerden biri annenin YETERLİ VE DENGELİ BESLENMESİ’dir. Gebelikte beslenme durumu ile bebeğin doğum ağırlığı, beyin gelişimi ve sağlığı arasında yakın bir ilişki bulunmaktadır.

Annelerin gebelik dönemlerinde besin gereksinimleri artmaktadır. Sağlıklı bebeklerin dünyaya gelebilmesi için annelerin bu önemli dönemde artan besin gereksinimlerinin karşılanması gerekir. Fakat bu, gebe kadının iki kişilik beslenmesi anlamına gelmemelidir. Çünkü gebelikte fazla beslenme anne ve bebek sağlığına zarar verebilir.

Gebe kadınların besin gereksinimleri yaş, fiziksel aktivite durumu, gebeliğin başlangıcındaki ağırlık gibi birçok etmene bağlıdır. Normal bir gebelik süresinde annenin kendi gereksinmesine ek olarak ortalama 300 kalori ek verilmesi gerekir ve yaklaşık 10-14 kg alması yeterlidir. 

BESİN GRUPLARI

1. ET, BALIK, KÜMES HAYVANLARI, YUMURTA, PEYNİR, KURUBAKLAGiL GRUBU

Bu gruptaki yiyecekler proteinden zengindir. Beyin, kas, kemik ve dişlerin gelişimini, kan yapımını ve büyümeyi sağlarlar. Proteinler özellikle et, yumurta, tavuk, balık gibi yiyeceklerden elde edilir. Yumurta anne sütünden sonra vücutta en iyi kullanılan protein

örüntüsüne sahiptir. Bu nedenle gebelik süresince haftada 3-4 kez tüketilmesinde bir sakınca yoktur.

2.SÜT VE YOĞURT GRUBU

Bu gruptaki besinler; kalsiyum, protein, A vitamini ve bazı B vitaminlerinden zengindir. Büyüme ve gelişme için özellikle kemik ve diş gelişiminde gereklidir.

3.SEBZE VE MEYVE GRUBU

Taze sebze ve meyveler C vitaminini kaynağıdırlar. Posa içeriği yüksek olduğundan gebelikte sık görülen kabızlığın giderilmesine de yardımcı olurlar.

4.TAHIL GRUBU

Bu gruptaki besinler karbonhidratlardan, B ve E vitamininden zengindir ve vücuda enerji sağlarlar. Büyüme ve gelişmeye yardımcı olurlar.

5.YAĞ VE ŞEKER GRUBU

Bu gruptaki yiyecekler vücuda enerji sağlarlar. Yalnız tereyağında A vitamini, bitkisel sıvı yağlarda E vitamini vardır. Tatlılardan pekmez kalsiyum ve demirden zengindir. Gebelik süresince bu tür yiyecekleri miktarlarına dikkat ederek yemek gerekir.

Gebelik süresince artan vitamin ve mineral ihtiyacınızı (demir ve folik asit haricinde) çeşitli besinleri içeren bir diyetle sağlayabilirsiniz. Demir, folik asit ve diğer önemli besin öğelerini karşılamak için hekiminize danışmalısınız.

BESİNLER VE TÜKETİM MİKTARLARI

Bir Günde Tüketilebilecek Besinler Miktarı
 Süt ve Süt Ürünleri  2–3 Su Bardağı süt veya yoğurt
 1–2 porsiyon peynir
 Et, Yumurta, Kurubaklagiller  1 Yumurta
 1–2 porsiyon et/ balık/tavuk/hindi (60-90 gr) veya kurubaklagil yemeği (120 gr)
 Taze Sebze ve Meyveler  2 Porsiyon pişmiş taze sebze
 3–5 porsiyon çiğ taze sebze
 3–4 porsiyon taze meyve
 Tahıllar  6–8 İnce dilim ekmek
 1 porsiyon pilav veya makarna
 1 kase çorba
  Yağlar   3–4 Silme yemek kaşığı sıvı yağ
  Şekerler   1–2 Tatlı kaşığı bal, reçel veya pekmez

ANNE ADAYLARINA BESLENME İÇİN İPUÇLARI 

  • Öğünlerinizi sık ve az miktarda porsiyonlar halinde tüketiniz. Ne uzun süre aç kalın, ne de yediğinizde tıka basa midenizi doldurunuz.
  • Aldığınız gıdaların taze olmasına dikkat ediniz. Konserve, beklemiş gıdalar ve içinde katkı maddeleri bulunarak saklanan gıdalar yerine mevsiminde taze ve doğal maddeleri tüketmeye özen gösteriniz.
  • Yediğiniz gıdalarda “çeşitliliğe” önem veriniz. Bu şekilde pek çok vitamin ve minerali almanız mümkün olacaktır.
  • Aşırı yağlı, tatlı, baharatlı ve kalorili gıdalar yerine protein ve karbonhidrattan zengin, yağ oranı düşük besin öğelerine yönelin. Unutmayın ki önemli olan sizin kilo almanız değil bebeğin içeride yeterli şekilde beslenebilmesidir.
  • Beslenmede suyu asla ihmal etmeyiniz. Günde en az 8–10 bardak su içiniz. Yaz aylarında bu miktar 12–13 bardağa kadar çıkılabilir.
  • Günde 1–2 bardak süt içmeniz gebelikte ortaya çıkan kalsiyum kayıplarını yerine koymak içindir. Süt içemiyorsanız yoğurt veya ayran tüketiniz. Günde 1–2 dilim peynir de tüketmelisiniz. Süt ve süt ürünlerinin pastörize veya UHT olmasına dikkat ediniz.
  • Haftada 3–4 gün 1 adet yumurta, her gün 1 porsiyon et /etli sebze veya kurubaklagil yemeği yemeye özen gösterip; et veya kurubaklagil gibi demir içeren yemekleri, C vitamininden zengin sebze ve meyvelerle birlikte tüketiniz.
  • Vitaminlerin zengin kaynağı olan taze sebze ve meyveleri her gün düzenli olarak tüketiniz.
  • Salam, sosis, sucuk gibi katkı maddeleri içeren yiyecekler yenmemeli, kuru meyveler ve kuruyemişler yoğun enerjileri yanında, demir ve kalsiyum gibi minerallerden zengin olduğu için beslenmede uygun şekilde alınan kilo kontrol edilerek tüketilmelidir.
  • Yemeklerde iyotlu tuz kullanınız. Yüksek tansiyon (hipertansiyon) varsa yemekleri az tuzlu pişirin. Özellikle son aylarda olan ödemlerin azaltılması amacıyla bu dönemlerde tuzu azaltmalısınız.
  • Sebzelerin, makarna ve eriştenin, mercimek, nohut ve kuru fasulyenin haşlama sularını dökmeyiniz, bu yiyecekleri önceden yıkanıp ıslatıldıktan sonra pişiriniz.
  • Yenilen yiyeceklerin besleyici değerini korumak ve özellikle kansızlığı önlemek açısından yemeklerle birlikte çay içilmemeli, yemek yedikten 1–2 saat sonra açık olarak içilebilir, içecek olarak ıhlamur, nane, papatya gibi bitki çayları tercih edilmelidir.
  • Sigara ve alkol, içeriği bilinmeyen besinler/ilaçları ve yapay tatlandırıcıları (Yapay tatlandırıcı içeren sakızlar da dahil) kullanmayınız. Yağda kızartma, kavurma, gibi işlem görmüş, salamuralı/aşırı tuzlu besinleri tüketmeyiniz.
  • Tarım artıklarının olabileceği düşünülerek sebze ve meyveler iyice yıkanmalıdır.
  • Yiyecekler hazırlanırken ellerin temiz olmasına dikkat edilmeli ve eller sık sık sabunlu su ile yıkanmalıdır.
  • Gebeliğin ilk aylarında yapılan “Toxoplasma testleri” sonucunda vücudunuz bu parazitle önceden hiç karşılaşmamışsa bazı önlemleri almanız şarttır. Özellikle kedi ve köpek dışkılarıyla bulaşan bu rahatsızlık gebelik döneminde ortaya çıkarsa bebekte ölümcül veya sakatlıklara yol açan problemlere neden olabilir. Toxoplasma özellikle iyi yıkanmamış sebze ve meyveler ile iyi pişmemiş çiğ etlerden geçmektedir. 

Toxoplasma’dan korunmak için;

  • Ellerinizi öğün önceleri düzgün şekilde yıkayınız.
  • Sebze ve meyveleri de tüketmeden önce uzun süreli yıkayınız. Güvenilirliğini bilmediğiniz cafe, restoran vb. yerlerde salata, çiğ sebze veya meyve tüketmeyiniz.
  • Evinizde kedi veya köpek besliyorsanız aşılarını ihmal etmeyin, onlara da çiğ et vermeyin ve yakın temastan kaçınınız.
  • Çiğ veya iyi pişmemiş et ve et ürünlerini tüketmeyiniz.
  •  Pre-eklampsi durumu veya riski varsa protein alımınızı arttırmanız gerekebilir veya gebeliğe bağlı şeker hastalığı (gestasyonel diyabet) söz konusu ise diyetisyeninizin önereceği şekilde kalori kısıtlamasına gitmeniz gerekebilir.

Özel Jimer Hastanesi

Özel Jimer Hastanesi olarak’’ Sağlığa dair herşey’’ sloganıyla hedefimiz, sadece ilimizde değil bölgemizde referans hastane olarak konumlanmaktır. Siz değerli hastalarımızın memnuniyeti, bu hedefimize ilerlemekte en belirleyici motivasyon kaynağı olacaktır.